.

Kamis, 09 Maret 2017

Keutamaan ratib

..

Keutamaan Ratib

Syaikhona Abah guru sekumpul berkata di dalam hidup ini hrs punya rem seperti juga kendaraan kalo tdk punya rem mk akan tabrak sana sini. Begitu juga dlm hidup kalo tdk punya rem akan sll melakukan dosa krn tdk ada nya rem itu.
Dan Rem dlm hidup itu adalah membaca Ratib baik widul latif,Ratib al haddad,Ratib al atthos maupun Ratib lain nya.  Membaca Ratib adalah amalan wali wali Allah,ulama ulama dan juriat Rasulallah.Dengan istiqomah membaca Ratib pagi dan malam mk Ratib ini akan mengontrol diri agar terhindar dr melakukan hal hal yg tdk baik sekiranya melakukan hal tdk baik mk akan cepat kembali ke jalan Allah lg.

Makna Ratib

Perkataan Ratib mempunyai banyak arti. Ratib yang dimaksudkan di sini berasal dari perkataan (rattaba) bererti mengaturkan atau menyusun. Ratib adalah sesuatu yang tersusun, teratur dengan rapinya. Sembahyang sunnah Rawatib adalah antara sembahyang-sembahyang sunnah yang diamalkan pada waktu-waktu yang tertentu oleh Nabi s.a.w. Ratib al-Attas,Ratib al Haddad mengandung zikir, ayat-ayat al-Quran dan doa-doa yang telah  tersusun oleh al-Habib Umar bin Abdul Rahman al-Attas. dan Al habib Abdullah bin alawi Al haddad yang juga dibaca pada waktu-waktu yang tertentu.

Istilah Ratib digunakan kebanyakkannya di negeri Hadhramaut dalam menyebut zikir-zikir yang biasanya pendek dengan bilangan kiraan zikir yang sedikit (seperti 3, 7, 10, 11 dan 40 kali), senang diamalkan dan dibaca pada waktu-waktu yang tertentu yaitu sekali pada waktu pagi dan sekali pada waktu malam. Terdapat Ratib al-Haddad, Ratib al-Aydrus, Ratib al-Muhdhor dan lain-lain.
Ratib berisi kumpulan zikir,sholawat yg semua bersumber dari Rasulallah dan di susun oleh waliyulallah keturunan Rasulallah.

Keutamaan Ratib

Berkata sebagian ulama ahli salaf, antara keutamaan ratib ini bagi mereka yang tetap mengamalkannya, adalah dipanjangkan umur, mendapat Husnul-Khatimah, menjaga segala kepunyaannya di laut dan di bumi dan senantiasa berada dalam perlindungan Allah.

Bagi mereka yang mempunyai hajat yang tertentu, membaca ratib pada suatu tempat yang kosong dengan berwuduk, mengadap kiblat dan berniat apa kehendaknya, Insya-Allah dimustajabkan Allah. Para salaf berkata ia amat mujarrab dalam menyampaikan segala permintaan jika dibacanya sebanyak 41 kali.

Antara kelebihan ratib ini adalah, ia menjaga rumahnya dan 40 rumah-rumah jirannya dari kebakaran, kecurian dan terkena sihir. As-Syeikh Ali Baras berkata: “Apabila dibaca dalam suatu kampung atau suatu tempat, ia mengamankan ahlinya seperti dijaga oleh 70 pahlawan yang bekuda. Ratib ini mengandungi rahsia-rahsia yang bermanfaat. Mereka yang tetap mengamalkannya akan diampunkan Allah dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di laut.”

Bagi mereka yang terkena sihir dan membaca ratib, Insya-Allah diselamatkan Allah dengan berkat Asma’ Allah, ayat-ayat al-Quran dan amalan Nabi Muhammad s.a.w.

Al-Habib Husein bin Abdullah bin Muhammad bin Mohsen bin Husein al-Attas berkata: “Mereka yang mengamalkan ratib dan terpatuk ular niscaya tidak akan terjadi apa-apa pada dirinya. Bagi orang yang takut niscaya akan selamat dari segala yang ditakuti. Pernah ada seorang yang diserang oleh 15 orang pencuri dan dia selamat berkat mengamal kan Ratib .

Sumber Page: Pecinta Waliyullah

Tidak ada komentar: